Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Super Mario Run

  • RollerCoaster Tycoon® Classic

  • Bully: Anniversary Edition

  • Paper Wings

  • Pokémon GO

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi A2 (Mi 6X)

  • Samsung Galaxy Note 9

  • Nokia 7 Plus

  • Nokia 8 Sirocco

  • OnePlus 6

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

  • ASUS ZenPad S 8

  • ASUS ZenPad 8

Tips en tricks

Tip: Hier moet je op letten als je een nieuw abonnement afsluit

· 21 juni 2018

Je bent toe aan een nieuw abonnement maar je ziet door de vele mogelijkheden niet meer wat je nodig hebt. Hieronder geven we je een aantal tips voor het afsluiten van een nieuw abonnement.

Wat voor soort abonnement wil je afsluiten? Sim only of abonnement met toestel

Als eerste moet je beslissen welk soort abonnement je wil afsluiten. Je hebt de keuze uit twee soorten en daarbij laten we prepaid even buiten beschouwing.

Sim only-abonnement

Dit abonnement geeft je alleen een bel- en databundel, je krijgt er geen toestel bij. Dat is dus handig wanneer je nog een goed toestel hebt, of een los toestel wil kopen. Een sim only-abonnement kenmerkt zich door de lage maandprijs en dat komt omdat er geen toestel bij aangeschaft hoeft te worden en dat merk je.

Vergelijk hier alle sim-only abonnementen

Abonnement met toestel

Wanneer je nog geen toestel hebt en hem niet apart wil aanschaffen kun je besluiten om een abonnement met toestel af te sluiten. Sinds vorig jaar is er een belangrijke wijziging doorgevoerd bij de abonnementen met een toestel. Smartphone-abonnementen die aangeboden worden in combinatie met een toestel met een adviesprijs van meer dan 250 euro worden nu gezien als een lening. Dat betekent dat het Bureau Krediet Registratie (BKR) in beeld komt en er een inkomenscheck gedaan wordt. Dit geldt alleen voor particuliere abonnementen, zakelijke mobiele abonnementen met toestel vallen hier dus niet onder. Meer over deze regeling kun je hier lezen.

Vergelijk hier alle abonnementen met toestel

Wat is mijn verbruik?

Het abonnement dat je gaat afsluiten hangt sterk af van hoe vaak je belt en hoeveel je gebruik maakt van het internet.

Bellen

Tegenwoordig kun je bellen via WhatsApp, Facebook en tientallen andere apps. Daarmee bel je via je databundel en verbruik je dus geen belminuten. Je kunt aan de hand van je oude factuur of via de app van je huidige provider/abonnement inschatten hoeveel minuten je maandelijks belt. Bel je heel veel voor je werk bijvoorbeeld kijk dan naar een bundel met onbeperkt bellen. Bel je helemaal niet? Dan zijn er ook bundels zonder belminuten.

Sms'en

Eigenlijk hoef je hier niet meer naar te kijken, want sms'en doen we niet meer zo vaak. Dit is helemaal overgenomen door het versturen van berichten via WhatsApp. Verstuur jij nog wel veel berichten via sms? Check dan ook hier de factuur of de app van je huidige provider.

Data

Waarschijnlijk ga je hierin het belangrijkste besluit nemen. De grootte van je databundel is sterk afhankelijk van je internetgebruik en dat is weer afhankelijk van veel factoren. We noemen er een paar:

> Gebruik je veel wifi?  Wanneer je vaak met wifi kan verbinden, scheelt dat heel veel in je data

> Verstuur je veel foto's? Het versturen van een foto of ander soort bestand verbruikt heel veel data, een tekstbericht via WhatsApp verbruikt stukken minder data

> Stream je veel? Luister je altijd naar Spotify en kijk je onderweg veel naar Netflix? Dat kost enorm veel data

Kun je combineren?

Er zijn ook veel mogelijkheden bij diverse aanbieders om een compleet pakket af te nemen. Hier ziet dan bijvoorbeeld televisie, internet en ook een vaste telefoonaansluiting voor thuis bij. Onder andere T-Mobile, Ziggo/Vodafone en KPN bieden dit soort combinatie-abonnementen aan.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (16)
Bezig met laden van reacties...