Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

• Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

• RollerCoaster Tycoon® Classic

• Bully: Anniversary Edition

• Paper Wings

• Pokémon GO

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 9

• Nokia 8 Sirocco

• OnePlus 6

• Xiaomi Mi A1

• Samsung Galaxy S9+

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

• ASUS ZenPad S 8

• ASUS ZenPad 8

woutervegter

woutervegter

• Lid sinds 30 november 2010
  • Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 28 september 2011
  • 22:00

Hier kunnen we elkaar helpen met de DevTutorial op deze pagina:

DevTutorial 5 - Internetverbinding en de AsyncTask | Androidworld

Als je ergens niet uit komt en je hebt het eerst zelf even geprobeerd, vraag dan hier om advies.
Het is belangrijk dat je de volgende dingen vermeldt:
-Welke laatste stappen heb je uitgevoerd
-Wat gaat er precies fout

We merken wel hoe het loopt. Ik lees deze thread in ieder geval één keer per dag.

Succes!

Bewerkt (28 september 2011 22:00)
jellenl

jellenl

• Lid sinds 18 november 2010
  • Berichten 27
  • Reputatie 0
  • 30 september 2011
  • 19:41

Ben nu bezig met de 5e devtut.
Misschien is het handiger om de volgende keer bij regels zoals deze hieronder een linkje naar de devtut waarnaar je verwijst te maken.

Weet je dat niet meer, lees dan eerst nog even de paragraaf “public class MainActivity extends Activity” uit DevTutorial 3.
Dus dat het zegmaar dit wordt:
Weet je dat niet meer, lees dan eerst nog even de paragraaf “public class MainActivity extends Activity” uit DevTutorial 3.

Natuurlijk kan iedereen het ook wel opzoeken maar gewoon een klein tipje om het wat makkelijker te maken voor iedereen. Verder zijn het echte supertut's!

Bewerkt (30 september 2011 19:41)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 30 september 2011
  • 20:38

Het moet niet te makkelijk worden he, bovendien mag Wouter er best vanuit gaan dat als hij het heeft behandeld dat hij er dan op verder gaat. Een wiskunde leraar gebruikt na het uitleggen van het + teken hem ook constant, en gaat dan niet zeggen dat op pagina 3 van het boek dat staat uitgelegd

Bovendien, als het allemaal wat lastiger wordt zal je nog wel wat meer op moeten zoeken, en meestal krijg je dan alleen een eerste zetje hoe het moet. Als ze dat zouden doen wordt het allemaal wel heel saai

Bewerkt (30 september 2011 20:38)
Zatta

Zatta

• Lid sinds 28 februari 2011
  • Berichten 777
  • Reputatie 0
  • 1 oktober 2011
  • 01:09

Goedeavond allen, ik doe nog mee hoor!

Vandaag op mijn werk DevTut 5 uitgeprint en de hele zaak zitten mee/overtypen. Daarbij liep ik tegen het volgende aan:
Wanneer ik fetchUrl = "http://api.twitter.com/(etc)“ + encodedUserName aanmaak geeft eclipse een error, iets als ”encodedUserName not defined“. Deze heb ik vlak voor het Try-Catch blok dus wel gedefinieerd als ”String encodedUserName“. Wanneer ik deze na het Try-Catch blok definieer verdwijnt de foutmelding (en kan ik hem dan dus niet gebruiken in het try-catch blok). De foutmelding is opgelost wanneer ik hem in de root van de root van de subclass definieer.
Hoe kan dit nu? In de source die Wouter op Git heeft staan staat encodedUserName wel zoals in de tutorial gedefineerd in de Method? Handmatig builden bied geen soelaas, evenmin de ”clean code“ optie.

Andere vraag nog, als ik bij de properties (voor bijvoorbeeld de scrollview) android:layout_below=”@+id/btnDownload“ of ik zet daar ” @id/btnDownload", wat is dan feitelijk het verschil (de plus heb ik weggelaten), beiden werken gewoon. Ik dacht dat je de + eigenlijk gebruikt om de id naar de R.java te sturen?

Helaas heb ik op mijn eigen notebook en telefoon momenteel geen internet zodat ik de app niet volledig kan testen, hij draait wel maar komt natuurlijk nergens (maar geen fc).

Morgen maar door met de extra's (Y)

Bewerkt (1 oktober 2011 01:09)
IvoJanssen

IvoJanssen

• Lid sinds 25 februari 2010
  • Berichten 275
  • Reputatie 0
  • 1 oktober 2011
  • 12:45

Zatta;222462
Vandaag op mijn werk DevTut 5 uitgeprint en de hele zaak zitten mee/overtypen. Daarbij liep ik tegen het volgende aan:
Wanneer ik fetchUrl = "http://api.twitter.com/(etc)“ + encodedUserName aanmaak geeft eclipse een error, iets als ”encodedUserName not defined“. Deze heb ik vlak voor het Try-Catch blok dus wel gedefinieerd als ”String encodedUserName“. Wanneer ik deze na het Try-Catch blok definieer verdwijnt de foutmelding (en kan ik hem dan dus niet gebruiken in het try-catch blok). De foutmelding is opgelost wanneer ik hem in de root van de root van de subclass definieer.
Hoe kan dit nu? In de source die Wouter op Git heeft staan staat encodedUserName wel zoals in de tutorial gedefineerd in de Method? Handmatig builden bied geen soelaas, evenmin de ”clean code" optie.

Geen idee wat er mis gaat, je hoort die dingen gewoon in try aan te kunnen spreken, kun je het stuk code kopiëren waar het mis gaat?

Zatta;222462
Andere vraag nog, als ik bij de properties (voor bijvoorbeeld de scrollview) android:layout_below=“@+id/btnDownload” of ik zet daar “ @id/btnDownload”, wat is dan feitelijk het verschil (de plus heb ik weggelaten), beiden werken gewoon. Ik dacht dat je de + eigenlijk gebruikt om de id naar de R.java te sturen?

De + is idd voor het toevoegen aan R.java, als je een verwijzing doet zoals bij layout_below is die + niet nodig.

Dat het met een + wel werkt kan betekenen dat Android (onder water) een extra controle doet op R.java en er dan achter komt dat de view daar al bestaat. Of misschien is Android slim genoeg om te zien dat het een verwijzing is en ‘vergeet’ het plusteken.

Bewerkt (1 oktober 2011 12:45)
woutervegter

woutervegter

• Lid sinds 30 november 2010
  • Berichten 76
  • Reputatie 0
  • 1 oktober 2011
  • 17:02

jellenl;222394
Ben nu bezig met de 5e devtut.
Misschien is het handiger om de volgende keer bij regels zoals deze hieronder een linkje naar de devtut waarnaar je verwijst te maken.
Ook ‘kleine’ feedback is welkom hoorIk ga als alle DevTutorials af zijn bij het begin van elke DevTutorial een overzichtje maken van alle links naar alle DevTutorials. Verder verzamel ik ook kleine tips als deze en verwerk ik die later allemaal in één keer

Bewerkt (1 oktober 2011 17:02)
Zatta

Zatta

• Lid sinds 28 februari 2011
  • Berichten 777
  • Reputatie 0
  • 2 oktober 2011
  • 01:54

IvoJanssen;222543
Geen idee wat er mis gaat, je hoort die dingen gewoon in try aan te kunnen spreken, kun je het stuk code kopiëren waar het mis gaat?

String encodedUserName= "";

try {

encodedUserName= URLEncoder.encode(username, "utf-8");

} catch (UnsupportedEncodingException e1) {

// TODO Auto-generated catch block

e1.printStackTrace();

}

String fetchUrl = "http://api.twitter.com/1/users/show.json?screen_name=" + encodedUserName;

Nou, hier dus. encodedUserName kan ik dan in het try-catch block nog gewoon gebruiken, in de fetchUrl niet meer. Zoals ik al zei, als ik hem boven de method definieer is er niets aan de hand.

edit: dit is geen copy-past uit mijn eclipse hoor maar uit de source op git. Maar wat ik doe in eclipse is precies hetzelfde. Ik heb geen internet op mijn notebook/telefoon, vandaar dat ik niet een eigen werkje kan copy-pasten. Ik zit op een schip waar momenteel het prive netwerk op zijn gat ligt, het (niet zo geweldig) dichtgetimmerde scheepsnetwerk werk wel vandaar dat ik wel hiet op het forum kan komen.

Edit2: Nu heb ik het helemaal voorelkaar… In mijn pogingen de boel te fixen en te upgraden naar de nicelayout.. alleen maar errors in de drawables. Bovendien werd de r.java niet meer geupdate, ook niet na manual builden, cleanup source, weer automatisch laten builden, afsluiten, overnieuw opstarten, drawables er weer uithalen. Eind van het liedje is dat alle R.java's verdwenen zijn uit alle projecten en ook niet meer worden aangemaakt. Dus ook niet meer van scrollview demo enzovoort. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, zeker omdat ik geen internet heb en ik dus niet de hele zaak overnieuw kan installeren en gewoon overnieuw te gaan beginnen…
Nu ik dit zo type valt me het volgende binnen.. Het is toch hoop ik niet zo dat Eclipse internet vebinging nodig heeft? Er staan in de res bestanden wel overal dit soort dingen: xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android". Waar verwijst dit eigenlijk naar?

Update: Het is weer gelukt, “paniek” om niets! Gelukkig maar zeg! Wel wat lessen geleerd:
1) ik had encodedUserName gedefinieerd als: "String encodedUsername;“ Dit is dus niet de bedoeling, hij moet al wel een waarde hebben voor het try/catch block, moest dus zijn (zoals in de tutorial, had ik niet goed meegedaan…) ”String encodedUserName= “”;“, dus alvast gevuld met niets.
2) Eclipse slaat op hol als je te veel projecten open hebt staan. Mijn manier om alle R.java's die ik kwijt was geraakt (ik weet dus niet meer precies hoe) ging als volgt: project build automatic uit zetten (tabblad project) - alle projecten in de package explorer via rechter muisknop sluiten (”close project“) - 1 voor 1 weer openen en dan per project: rechter muisknop-android-fix project properties, rechter muisknop build project (bij sommigen 2 maal).
3) Bij het twitterproject had ik nog wat foutjes in xml's, daar begon het gesodemieter mee. Oa in de colors her en der een spatie te veel, eens een maal een ”>“ vergeten en zo nog wat zaken. Ik kwam daar vrij laat achter doordat ik het automatisch project builden uit had staan waardoor de fouten zich gingen opstapelen. Het is dus aan te raden deze aan te laten staan en na ieder zinnetje wat je typed even op ”safe“ te klikken, dan krijg je eerder een foutmelding.
4) Ik vind het mooier om niet van de laatste TextView de android:background te veranderen maar van de scrollview. Dan is gelijk het hele vlak voorzien van die mooie witte laag (startColor op #30ffffff, endColor op #70ffffff) ,maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
5) Enig zoeken op internet heeft me geleerd dat je de zin xmlns:android=”http://schemas.android.com/apk/res/android" als een soort id kunt zien (maar dan anders), heeft in ieder geval geen internet verbinding nodig.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, het heeft mij in ieder geval van de straat gehouden

Bewerkt (2 oktober 2011 01:54)
CorneV

CorneV

• Lid sinds 28 oktober 2011
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 30 oktober 2011
  • 18:12

In de ‘extra opdracht’ wordt in “bg_header.xml” verwezen naar “@color/app_bg_top”. Ik krijg daar foutmeldingen op, want die kent ie niet. Is het juist de bedoeling dat je dat zelf fixt?

Bewerkt (30 oktober 2011 18:12)
fifarunnerr

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 30 oktober 2011
  • 18:45

CorneV;233143
In de ‘extra opdracht’ wordt in “bg_header.xml” verwezen naar “@color/app_bg_top”. Ik krijg daar foutmeldingen op, want die kent ie niet. Is het juist de bedoeling dat je dat zelf fixt?

Die staat er inderdaad niet in, geen idee of dat expres of per ongeluk is gebeurd. Maar ik zou zeggen, probeer het zelf op te lossen

Bewerkt (30 oktober 2011 18:45)
CorneV

CorneV

• Lid sinds 28 oktober 2011
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 30 oktober 2011
  • 21:45

fifarunnerr;233151
Die staat er inderdaad niet in, geen idee of dat expres of per ongeluk is gebeurd. Maar ik zou zeggen, probeer het zelf op te lossen

Goed plan, dank je voor de bevestiging

Bewerkt (30 oktober 2011 21:45)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren