Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

  • RollerCoaster Tycoon® Classic

  • Bully: Anniversary Edition

  • Paper Wings

  • Pokémon GO

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 9

  • Nokia 8 Sirocco

  • OnePlus 6

  • Xiaomi Mi A1

  • Samsung Galaxy S9+

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

  • ASUS ZenPad S 8

  • ASUS ZenPad 8

Dag vervelende advertenties

Ingebouwde adblocker in Google Chrome morgen actief, zo werkt het

· 14 februari 2018

Google gaat morgen de vorig jaar aangekondigde adblocker in Chrome op actief zetten. Dat betekent dat je tijdens het browsen voor vervelende advertenties de adblocker kunt gebruiken.

Adblocker in Chrome

Het is wellicht opmerkelijk dat een zoekmachine advertenties gaat blokkeren aangezien dit hun voornaamste inkomstenbron is. Google heeft daar vorig jaar een reden voor gegeven. Ze willen Chrome-gebruikers namelijk een betere ervaring bieden op het gebied van browsen. Niemand zit namelijk te wachten op opdringerige advertenties, erop klikken al helemaal niet. De zoekgigant gaat dus vervelende advertenties blokkeren via de ingebouwde adblocker in Chrome

Er is speciaal hiervoor een instantie opgericht, Coalition for Better Ads. Deze heeft als doel: meer advertenties van hogere kwaliteit die voor minder weerstand bij consumenten zorgen. Advertenties die voldoen aan de richtlijnen van de Coalition for Better Ads worden wel getoond. Hierbij wordt een score gehanteerd die is vastgesteld in het 'Better Ads Experience Program.'

Wat zijn foute advertenties?

Voorbeelden van vervelende of opdringerige advertenties zijn: 

> pop-up-advertenties die openen in een nieuw venster

> advertenties die standaard video met geluid afspelen

> advertenties die aftellen totdat de website zelf wordt geopend

> pop-ups of paginavullende scrollovers

Better Ads Experience Program

Better Ads Standards

Google gaat de website die deze advertenties tonen evalueren op basis van het Better Ads-programma. Er komt dan een score uit te rollen: pass, warning of failing. De site wordt dus goed- of afgekeurd of krijgt een waarschuwing. De site kan dan de vervelende advertenties verwijderen en opnieuw een verzoek voor goedkeuring indienen of de waarschuwing laten opheffen. Na 30 dagen zonder aanpassing, zullen de advertenties van de website geblokkeerd worden. Dat ziet er dan als volgt uit:

Adblocker in Chrome

Geblokkeerde advertentie in Chrome

Eenmaal geblokkeerde advertenties kunnen alsnog goedgekeurd worden door de Chrome-gebruiker. 

Google geeft aan dat op deze manier inmiddels al 42% van de websites hun vervelende advertenties hebben aangepast aan de hand van de richtlijnen van het Better Ads-programma.

Beschikbaarheid adblocker in Chrome

De adblocker in Chrome zal zowel voor desktop als voor mobiel gaan gelden. Vanaf 15 februari zal de adblocker voor de Android-app uitgerold worden via een update in de Play Store.

Via: Chromium

De nieuwste artikelen over Chrome-browser - Google

Google geeft adblocker-gebruikers straks de keuze: betalen of advertenties tonen

'Home-knop in Chrome-browser onderweg naar alle Androidtoestellen'

Komende Google Chrome-update kan het einde van wachtwoorden betekenen

Chrome-browser kan binnenkort eindelijk lokale bestanden streamen

Chrome 65 maakt het browsen in incognitomodus nog beter

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (18)
Bezig met laden van reacties...